Produkten har blivit tillagd i varukorgen
Köp- och leveransvillkor

Fraktkostnad

Sverige
Postnord Mypack
Fri frakt vid ordervärde från 1200 kr.  
Frakt 59 kr för order som understiger 1200 kr.
Fri returfrakt (etikett medföljer i leveransen).

Postnord Varubrev  
Frakt 59 kr, levereras till brevlådan.
Är beställningen för stor för att levereras till brevlådan skickas den till ditt närmaste ombud.
Fri returfrakt (etikett medföljer i leveransen).


Postnord Home
Vid hemleverans kostar frakten 149 kr.
Fri returfrakt, lämnas hos postombud (etikett medföljer i leveransen).


DHL Service point
Fri frakt vid ordervärde från 1200 kr.  
Frakt 79 kr för order som understiger 1200 kr.
Fri returfrakt (etikett medföljer i leveransen)

 

Finland & Danmark
Vid leverans till Finland eller Danmark kostar frakten 69 kr med DHL. 199 kr med Postnord.
Förbetald returfrakt finns med i paketet. Vid utnyttjad returfrakt debiterar vi 69 kr.

Norge
Vid leverans till Norge kostar frakten 99 kr med Bring. 
Returfrakt kostar 69 kr, mejla oss på [email protected] med ditt ordernummer så skickar vi ut en förbetald returfrakt.

Vi finns med i Norges VOEC (VatOnE-Commerce) register vilket betyder att vi kan skicka till er med moms för varor under 3000 kr.

Åland
Vid leverans till Åland skickas ditt paket med DHL. Frakten kostar 299kr för att täcka tullavgifter.
Ev retur bekostas själv av kunden.

 

Leveransvillkor

Alla varor hos XLKläder.se finns i lager för leverans. Vi reserverar oss dock för slutförsäljning och ev fel i lagersaldot. Normal leveranstid är ca 3 vardagar. Under högsäsong kan det ta längre tid. Vi skickar beställningar med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

 

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). För bad- och underkläder gäller att förpackningen ska vara obruten för att retur ska kunna ske. Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya artiklar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Vid återbetalning får du tillbaka pengarna via samma kanal som betalningen genomfördes. Vid återbetalning kan det ta upp till 14 dagar innan du har pengarna på kontot, t ex beroende på Klarnas hanteringstid.

Om du ångrar ditt köp så använder du returfraktetiketten som följer med i försändelsen som vi skickat ut till dig. Vi ber dig fylla i retursedeln som följer med dina beställda varor. Lägg med den i returen tillbaka till oss. Om kläderna inte är i samma skick som när vi skickade ut dem så har vi rätt att göra avdrag. Etiketter och påsar ska skickas med. Returen är gratis om du använder vår returfraktetikett.

I paketet ut till dig skickade vi med retursedel och förbetald returfraktetikett.

  • Fyll i retursedeln
  • Lägg retursedel och varorna som du vill returnera i en förpackning
  • Klistra fast returetiketten på förpackningen och lämna in till ditt postombud. Returen är gratis om du använder vår fraktetikett.
  • Vi betalar tillbaka pengarna via samma kanal som betalningen genomfördes.

Från Finland, Norge och Danmark står kunden själv för returfrakt.

Byten

Skicka din retur enligt ovanstående. När vi fått varorna så betalar vi tillbaka. Om du vill byta till annan storlek eller annan vara så lägger du en ny beställning i vår e-butik. Vi har inte möjlighet att administrera byten på annat sätt. 

  • Returnera varorna du inte vill ha, vi betalar tillbaka (returen är gratis om du använder vår fraktetikett)
  • Lägg nybeställning på de varor du vill ha (frakt 59 kr, fri frakt vid order över 1200 kr)

 

Betalningsalternativ

- Förskottsbetalning

Förskottsbetalning innebär att du betalar innan vi skickar försändelsen till dig. Du får information om plusgiro- och/eller bankgironummer efter lagd order. Du kan välja att betala via bankgiro eller swish. Förskottsbeställning som inte betalats inom en vecka efter beställning makuleras. Notera att förskottsbetalning inte ska förväxlas med postförskott.

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 


- Manuell faktura
Vi erbjuder kunder att faktureras manuellt till kommuner, företag och vid speciella tillfällen.
Betalningsvillkor är 30 dagar.
Vid utebliven betalning lämnas ärendet till vidare till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift läggs på.
Dröjsmålsränta 24%.

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

Falsk beställning 

Att beställa saker i annans namn utan dennes medgivande är ett brott som kan klassas både som urkundsförfalskning och bedrägeri. Din ip-adress sparas när du beställer från oss, vilket innebär att vi kommer att kunna spåra beställningen samt göra en polisanmälan om nödvändigt.



Onormalt returbeteende


Om vi märker ett ovanligt mönster av returer som inte ser rätt ut, t.ex. att en kund beställer och returnera stora mängder varor, väldigt mycket mer än den mest lojala XLKläder-kunden skulle beställa. 
Kan vi komma att behöva stänga ner kontot och andra konton som är associerade med det.
Detta gäller inte kunder som gör enstaka returer, vi förstår att en del plagg inte passar och det är inga konstigheter. Detta gäller kunder som beställer dussintals plagg vecka efter vecka för att sedan skicka tillbaka allt.
Om detta skulle hända dig och du anser att vi har begått ett misstag ber vi dig ta kontakt med oss så att vi kan prata igenom situationen med dig.

 

Copyright

Allt innehåll på denna sida (XLKläder.se) som bilder och texter är skyddat av upphovsrättslagen.

Inget material får kopieras utan att XLKläder godkänt det i förväg.

2024-01-09

Produkter

Handla

Information